Wednesday 29 July 2015

Makan gaji vs kerja sendiri

Hye everyone..hurm..cakap pasal makan gaji atau kerja sendiri, benda ni sering menjadi isu..rentetan daripada desakan hidup ramai graduan yang terpaksa menganggur..jadi kalau tanam anggur kat tempat yang betul maka boleh la dapat hasil..
Kaitan anggur dan tempat yang betul pulak kita kaitkan dengan samada makan gaji atau kerja sendiri..

Faktor-faktor yang perlu diambil kira kalau makan gaji
-fixed income
Yang best kalau makan gaji ni, cukup bulan boleh check gaji dah masuk ke belum..senang..straight forward..walaupun kengkadang baru tengah bulan dah rasa tercekik lambat nak capai air sejuk kan.. (ehem..mohon terasa😀)..
Ya kita rasa selamat selagi mana kita buat kerja kita dan semuanya siap ikut masa yang ditetapkan..senang je majikan bagi..tapi pernah tak kita fikir contoh sepatutnya pada bulan ni (bulan julai sebagai contoh), alina mendapat satu tender besar untuk syarikat (secara jelas keuntungan untuk syarikat) tetapi pada bulan tersebut hanya mendapat gaji tetap swperti yang dijanjikan..kalau kerja sendiri dah tentu keuntungan tersebut dapat kat kita..ahah..think to ponder..

-office hour
sebagai seorang yang makan gaji, pekerja terikat dengan waktu bekerja yang ditetapkan oleh majikan..sebagai contoh waktu pejabat untuk syarikat maimun selamat adalah dari pukul 8:30 sehingga 5:30 petang..jadi semua pekerja bagi syarikat maimun selamat wajib berada di pejabat pada waktu tersebut waima apa berlaku sekalipun..
Perbandingan dengan gologan bekerja sendiri mereka mempunyai masa yang tidak terikat..makna sekiranya berlaku sebarang kecemasan atau perkara yang tidak dapat dielakkan maka kelebihan untuk mereka.

-restrict policy and procedure
Mana-mana company besar atau kecil, mesti ada peraturan punya..haih..kalau dah non hado acaner nak wat business.. (ketuk kepala sikit😥).
-low risk
Kenapa risiko rendah kalau makan gaji..contoh basri kerja dengan syarikat insurans (saya lebih suka sebut syarikat takaful; patuh syariah dan tiada transaksi yang meragukan) tidak perform atau tidak capai target untuk suku pertama..risiko cuma ditanggung oleh syarikat takaful sendiri dan pekerja seperti basri tidak akan terjejas periuk nasi dia..selamat dan play safe sangat..

Faktor-faktor yang perlu diambilkira kalau kerja sendiri
-fluctuate income
Bercakap pasal fluctuate income atau mudah faham non fixed income adalah satu benda yang seronok kalau kita kaji dari sudut yang positif..sebagai contoh deena collection yang mana perniagaan utama adalah baju baju yang design terbaru plus meletop2 kat instagram (sebagai contoh medium alam maya masa kini)..siap trending hashtag #deenacollection..menjadikan demand yang sangat tinggi..secara logik deena collection beh mendapat keuntungan luar jangka pada tempoh tersebut..menarik kan..pemilik deena collection dapat untung dari kerja sendiri..siapa xnak (kasi angkat tangan sikit yang xnak 2, Dee nak bagi acc no Dee ☺)
-flexible hour
bab yang flexible memang ramai la jealous..sebab best je leh kerja santai santai kan..eheh..langit x selalu cerah (cam xkena sequence connetor dia😁) Korang xtau camne orang kerja sendiri nak survive..nam bagi balance asset ngan liability..nak tengok pulang ke tidak modal..belum masuk struggle nak closing account for the month lagi..
again..think to ponder

-flexible procedure
Ada jugak percaya bahawa simple mak perfect..jadi kengkadang itu lebih membawa keuntungan kepada pemilik syarikat.
-high risk
Pepatah melayu ada sebut kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepi laut (jangan tanya kalau orang duk tengah laut camne; belum buat research lagi)

Secara kesimpulannya, kita sebagai penanam ni kena la pilih tanah yang sesuai dan baja yang betul bersama dengan cara penjagaan yang betul..Maka dengan itu sama ada anda nak makan gaji atau kerja sendiri pastikan anda ada persediaan untuk menjaga bagi hasil nya memuaskan hati kita..
till then..
xoxo..

No comments:

Post a Comment